B2B marketing strategie
Een B2B marketing strategie is een overzicht van stappen en activiteiten voor de lange termijn met als doel een succesvolle marktbenadering richting organisaties. Een goede strategie is gebaseerd op voldoende onderzoek. Vandaar dat dit een belangrijke pijler is in een samenwerking met ons. Zonder strategie kunnen wij geen campagne voor je bedenken.


B2B marketing strategie zonder buikgevoel
In ons 30+-jarig bestaan zijn we het wel eens tegengekomen: zonder gedegen marketing strategie de markt op. En hoewel we moeten toegeven dat er in zeldzame gevallen zeker voldoende buikgevoel was en dit ook het juiste bleek te zijn. We zijn echter niet allemaal Steve Jobs, Larry Page of Sergey Brin.
De B2B marketing strategie moet worden onderbouwd met gedegen onderzoek. We lopen een aantal invalshoeken langs, om een compleet beeld van het speelveld te krijgen:
- Naamsbekendheid
- Concurrentieanalyse
- Marktanalyse
- Doelgroepanalyse
En tenslotte vinden wij het net zo belangrijk om jouw organisatie, product en/of dienst écht goed te leren kennen. Zodoende verdiepen wij ons daar ook in. Als we deze stappen doorlopen hebben, kunnen we de kaders van de strategie opstellen.

Account Based Marketing
Account Based Marketing is één van de benaderingen die bij jouw situatie kan passen. Bij ABM hebben we het over een afbakende lijst potentiële klanten. Die lijst kan één bedrijf bevatten maar ook enkele tientallen. Bedenk goed dat hoe langer de lijst, hoe minder persoonlijk de benadering toch zal worden. We zoomen in op deze bedrijven, ontdekken wie lid zijn van de DMU en onderzoeken wie zij zijn en wat hen beweegt. Dit niveau van onderzoek in inzicht vraagt geduld en kan arbeidsintensief zijn. We weten uit ervaring ook dat het héél veel kan opleveren.
Past Account Based Marketing bij jouw bedrijf?
Demand Generation
Nog zo’n hippe term die het hart van menig marketeer sneller laat kloppen. Demand generation betekent letterlijk het aanwakkeren van vraag. Demand generation stelt alles in het werk om de doelgroep op een dusdanig niveau te raken, dat zij zelf gaan realiseren dat ze jouw product of dienst nodig hebben. Dat gebeurt op een brede schaal: er is geen sprake van een vastgestelde lijst bedrijven, bedrijven worden tot de doelgroep gerekend op basis van firmografische kenmerken. Het vergroten van de naamsbekendheid is bij deze benadering erg belangrijk: je kunt geen vraag naar jouw product of dienst genereren als men je niet kent.
Is Demand Generation wat je zoekt?


B2B marketing strategie met goede content
Voor zowel Account Based Marketing als Demand Generation geldt dat ze niet zonder een goede content strategie kunnen. Het zeer gepersonaliseerd en gericht benaderen binnen ABM kan alleen maar met goede content. Het genereren van vraag kan ook alleen maar met goede content. Dat maakt dat content een cruciale factor is in het speelveld van B2B marketing tegenwoordig. Een goede content strategie draait om de juiste, gepersonliseerde content, via de juiste kanalen, met de juiste boodschap, op het juiste moment aan de juiste persoon aanbieden. Dat klinkt als het walhalla van marketing – en dat is het ook.
Aan de slag met een content strategie?