Concurrenten? Die hebben we niet!
Heb je wel eens een concurrentieanalyse gedaan? Een positioneringskubus ingevuld? Waar staat je bedrijf in de markt t.o.v. je concurrenten? Wat is de naamsbekendheid? Wat doen je concurrenten; via welke kanalen communiceren zij en wat vertellen ze, maar ook; hebben ze een sterke website?
Het niet uitvoeren van een concurrentieanalyse op regelmatige basis is je kop in het zand steken. Ik ben ze genoeg tegengekomen, bedrijven die zeggen: “Concurrenten? Die hebben we niet en als we die al hebben, dan geven we ze het nakijken. Niets met hen te maken”. Ik kan je verzekeren, wordt je niet links ingehaald, dan misschien wel rechts. Je moet er bewust van zijn en erop anticiperen, proactief.
Het is altijd ook een aardige confrontatie met de naakte waarheid. “Oeps dat had ik niet verwacht” hoor ik dan vaak. En je kent deze vast ook wel…. “Waanzin is altijd hetzelfde blijven doen en toch een ander resultaat verwachten.” En deze gedachte vormt direct de basis van kijken naar je concurrenten, wat doen zij anders? Waar kunnen we van leren?
Een analyse kan op vele manieren. Kijken naar kleur, taal, beeld en symbool gebruik. Wat doen ze op social media? Hoe is de vindbaarheid? Via welke kanalen communiceren ze? Maar durf jezelf ook eens een scherpe spiegel voor te houden via een blue ocean canvas om concurrenten en jezelf af te zetten tegen specifieke kenmerken. Denk aan prijsstelling, servicegraad, kredietwaardigheid, aanwezigheid, certificering, innovatief, loyaliteit etc.
Het is altijd weer een openbaring en verfrissend om deze exercitie te doen. Het helpt je enorm in je strategische keuzes en in de beste marktbewerking. En dat willen we toch allemaal; een soepel lopende leadmachine waarin door slimme keuzes de concurrentie echt het nakijken heeft.
-Carl Derks (Marketing Architect bij Referro)
