skip to Main Content

22 solide tips voor kwaliteit social posts

Monique Bijnen

Wil je leads uit je contextuele social posts?

In de meeste gevallen levert een social post geen lead of een kans op. Wil je leads uit  je social posts? Direct een kans op business? Doe dan je voordeel met deze 22 tips.

In deze tijden van veranderende markten hebben we eens de tijd genomen om na te denken hoe kunnen we mensen direct helpen? Wat zijn onze ervaringen als je geconfronteerd wordt met een andere manier van communiceren met je relaties? Zoals altijd proberen we het zo persoonlijk mogelijk te houden en nu dan via virtuele gesprekken en virtuele vergaderingen. Na al die jaren marketingervaringen kunnen we ook zeggen dat we goede ervaringen hebben met het grootste deel van de digitale marketingwereld.

B2B en B2C

Met een trackrecord in B2B in al die jaren hebben we kennis opgebouwd over UX, conversie-optimalisatie, marketingautomatisering, Google analytics etc. B2C is ons overigens ook niet vreemd. We hebben de benodigde achtergrond om B2B2C processen te doorgronden en de klant achter de doelgroep van onze klanten te begrijpen. En om alignment te borgen tussen vaak parallel lopende marketing communicatie vanuit B2B en B2C.

22 tips om interactie op social posts te verbeteren

We krijgen vaak de vraag hoe we de interactie op social posts kunnen verbeteren. En de tweede vraag is waarom informerende berichten beter werken dan contextuele berichten. Zijn er mogelijkheden om deze contextuele berichten op enigerlei wijze te versnellen? Hogere zichtbaarheid en ranking creëren?

Als je naar je berichten kijkt, is het vaak dat likes en delen afkomstig zijn uit je persoonlijke omgeving. Familie, vrienden, collega’s, klanten, leveranciers etc. Ze horen graag van je en zijn vooral geïnteresseerd in het lezen van wat je te zeggen hebt. Misschien hebben ze het evenement of het webinar bezocht wat je hebt georganiseerd en waren ze enthousiast en bereid om je bericht te delen of leuk te vinden. Dit helpt natuurlijk voor je betrokkenheid, loyaliteit, bijblijven en het opbouwen van je gemeenschap.

Contextuele blogs proberen in veel gevallen mensen te helpen, te informeren en op te leiden. Dus eigenlijk probeer je geldige tips, best practices te delen, fouten te vermijden en resultaten te delen.

Om je te helpen, zullen we deze 22 tips om conversie / leads te krijgen met je delen, om ook met contextuele blogs en social posts te scoren.

  1. Artikelen met lange titels (14+ woorden) krijgen 2x meer verkeer, 2x meer shares en 5x meer backlinks dan artikelen met korte titels (7-10 woorden). Test het maar. Je zult zien dat er een verschil helder zichtbaar wordt.
  2. Zogenoemde listcicles (artikelen met lijstjes, 7 tips bij…, 5 redenen om…) krijgen 2x meer traffic en 2x meer social shares dan andere artikeltypes, gevolgd door guides en how-to’s.
    Zie voor het gehele onderzoek: https://www.semrush.com/blog/anatomy-of-top-performing-articles/
  3. Pas Link bait toe. Bijvoorbeeld het noemen van belangrijke onafhankelijke namen/vereniging /websites in de logistieke branche. Zij volgen je terug en/of liken je bericht waardoor je bij een groter publiek / doelgroep onder de aandacht komt. Wij vonden deze informatie bijvoorbeeld op https://www.semrush.com/blog/anatomy-of-top-performing-articles/
  4. Longreads van 3000+ woorden krijgen 3x meer verkeer, 4x meer shares en 3,5x meer backlinks dan artikelen van gemiddelde lengte (901-1200 woorden). Hier zijn we heel benieuwd naar. Als iemand het daar niet mee eens is, laat ons dan je ervaringen weten. We plaatsen vaak kortere blogs, maar dat is niet omdat we niet meer tekst willen maken. We willen er alleen voor zorgen dat alles relevant is. Dus daarom zijn dit ook 22 tips, we proberen het gewoon.
  5. Deel nieuwe inzichten over een spraakmakend onderwerp. Daar is nu absoluut sprake van in deze tijd. De focus ligt al lang op maar 1 onderwerp en dat werkt dan ook als een magneet. Dat zie je om je heen op diverse social media platformen.
  6. Poneer een stevige stelling in je titel. Wees niet bang, kom voor je mening uit. Onderbouw je mening met bevindingen en inzichten.
  7. Schrijf kritisch over een bepaalde groep mensen of een overtuiging, waarmee je tegenstanders triggert om een tegenverhaal te publiceren. Wees ook hier niet bang. Wij horen graag of mensen met meer tips kunnen komen en of dit verhaal willen ontkrachten.
  8. Deel enorm gedetailleerde informatie en statistieken. Wij delen ook in deze blog veel cijfers en veel mensen gebruiken deze cijfers om te mensen intern of extern te overtuigen.
  9. Lok interactie uit door bijvoorbeeld naar een mening te vragen, vragen te stellen vragen of vraag om een reactie.
  10. Voeg altijd beeldmateriaal (images / video’s, animated gifs) toe (stijging van 65%). Een blog, een post, een bericht zonder beeld heeft weinig waarde. Mensen denken vaak in beelden.
  11. Deel voornamelijk je beste content. Dit lijkt een open deur, maar wij vinden vaak betere content bij een afzender op het moment van posten.
  12. Test het delen van je post op verschillende tijden. Volgens Hubspot zijn de beste momenten om content te plaatsen op LinkedIn dinsdag, woensdag en donderdag tussen 07.30 tot 08.30, om 12.00 uur en tussen 17.00 tot 18.00 uur of dinsdag tussen 10.00 en 11.00. Wij zien kennis van Hubspot hierin als een belangrijke kennisbron. Zij houden dit al jaren bij en testen dit veelvuldig.
  13. Maak je punt in de eerste 3 regels. In eerste instantie wordt alleen meer lezen getoond. Deze wordt alleen gelezen als de eerste drie regels interessant zijn.
  14. Bedenk wie je wilt bereiken in je bericht en wat je doel is van je content. Degene die de aankoopbeslissing maakt, heeft waarschijnlijk geen boodschap aan alle specs, terwijl een product owner dit wel heeft. Dit is een lastige, want het platform hierin is ook bepalend. Het is alleen wel zaak hier rekening mee te houden indien mogelijk.
  15. Trigger lezers door in je titel resultaat te benoemen. Bijvoorbeeld: 65% meer groei door… Deze is heel sterk en gebruiken wij vaak. Het moet natuurlijk ook wel kunnen, je moet het waar kunnen maken.
  16. Gebruik #. Hashtags beïnvloeden zeker het algoritme. Als je geen hashtags gebruikt dan heb je 50% minder impact in je feed. Drie hashtags blijken het magische aantal. Een overload aan hashtags heeft een negatieve invloed op het aantal views en engagement. Gebruik niet meer dan 6 #. Check in de zoekbalk van LinkedIn of deze hashtags vaker worden gebruikt en voldoende worden gevolgd door andere gebruikers. Zo niet, kies dan andere hashtags, zodat je ook beter gevonden kan worden door niet-connecties.
  17. Commentaren op je eigen posts zijn de échte motor om je bereik te vergroten, likes hebben maar 50% impact. Delen heeft nog minder impact, namelijk 25%. Wij hopen op commentaar op deze post J.
  18. LinkedIn bijvoorbeeld wil, net als andere social media platformen, de bezoeker zo lang mogelijk op zijn eigen platform vasthouden, omdat ze dan waardevoller zijn voor adverteerders. Hoe je je bericht vormgeeft heeft direct consequenties voor je bereik, blijkt uit dit onderzoek. Of je bericht eerst zonder link te plaatsen, en via bewerken weer met link. Daarmee omzeil je het algoritme.
  19. Posts van zeer deskundige gebruikers scoren hoger. Dus deel vooral ook op persoonlijke titel.
  20. Reageer zelf actief op branche specifieke posts / berichten.
  21. Vertel vanuit je persoonlijke ervaring.
  22. Posts zijn vaak content in het begin van de funnel, dus het gebruik van emotie is belangrijk. Wees creatief in het beeld of het design bij je post.

Hoewel deze blog niet meer dan 3000 woorden bevat zoals we stelden, zijn we bij 22 tips gestopt. Er zijn meer tips, maar ze hebben wat meer uitleg nodig. Laat het ons dus weten als je meer wilt weten.

En we zijn gestopt omdat we absoluut relevant moeten blijven.
Meer over leadgeneratie, lees ook de inspiratiepaper: Slimmer nieuwe klanten werven.

 

Deze blog is ook gepubliceerd op Marketing Tribune.

Monique Bijnen
Back To Top