skip to Main Content

Account Based Marketing: Een extra motor in uw machine

Monique Bijnen

Theorie: Account Based Marketing (ABM) is een B2B sales en marketing strategie waarbij de sales en marketing inspanningen geconcentreerd worden op een duidelijk vooraf vastgestelde set accounts binnen een markt. Daarbij worden gepersonaliseerde campagnes ingezet die specifiek ontwikkeld zijn om groei bij dat specifieke account te realiseren.

Praktijk: ABM is succesvol. 97% van de marketeers die ABM toepassen, rapporteren een hogere ROI dan met welke andere marketingstrategie ook. De contractwaarde van mid-market accounts stijgt met gemiddeld 40% als ABM op hen wordt toegepast en met 35% bij de corporates. En er zijn meer cijfers die aantonen dat ABM zeker het overwegen waard is.

Nieuw
Toch is het idee niet helemaal nieuw, lees mijn blog Account Based Marketing, wat is oud en wat is nieuw? Wat wel nieuw is echter dat in 2017 ABM stevig ondersteund wordt door de marketing automation techniek. Zo lanceerde Demandbase onlangs een ABM-oplossing voor Oracle Eloqua Marketing Automation. Hier wordt lead scoring uitgebreid met account scoring. Campaign flows kunnen account based worden opgezet om het account nurturing proces te verbeteren. Persoonlijke content wint aan relevantie omdat het nu mogelijk is deze te tweaken naar de rol van het individu binnen het account.

Meerdere marketing automatiserings programmas kondigen ABM-oplossingen aan. Okay, techniek speelt in op de kans. Er is echter meer. Referro gebruikt de metafoor van de marketing machine. Wij zien de moderne digitale B2B marketing als een complexe machine: een nauwkeurig en boeiend samenspel van creatieve en communicatieve vaardigheden en techniek. Met name ABM vraagt hier om. Zonder menselijke input geen ABM en zonder sterke digitale techniek is ABM ook niet mogelijk. Hier gaan motivatie, discipline en creativiteit sterk hand in hand met techniek en de vaardigheid deze te laten functioneren.

Referro is dit jaar gestart met meerdere klanten om ABM voor hen mogelijk te maken. Overweegt u ook een start? Praat dan eens met een van onze specialisten. U wilt toch ook 40% meer omzet bij uw grootste accounts?


Monique Bijnen | Marketing Architect
+31 (0)13 528 72 25 | LinkedIn
Back To Top