skip to Main Content
Artikel

Brrrr.....koud bellen

Koud bellen is een vak apart, maar zeker nog de moeite waard. Lees meer over de do’s en don’ts.

Koud B2B bellen is niet voor iedereen weggelegd. Je moet er tegen kunnen verbaal aangevallen en vernederd te worden en een volgend telefoontje weer met goede moed aan te kunnen gaan. “Die belmiepen” zoals callcenter agents vaak genoemd worden, krijgen dagelijks nogal wat te verduren, ook bij de benadering van de zakelijke markt. Je staat er van te kijken hoe er bij bedrijven in Nederland soms opgenomen wordt.

En telefonische acquisitie is wel degelijk een vak. Hoe stuur je een telefoongesprek? Hoe krijg je de telefonisten al zover om jou door te verbinden met de juiste contactpersoon? Sommige telefonistes zijn erg goede poortwachters. Vervolgens moet je de contactpersoon, mocht hij of zij aanwezig en bereikbaar zijn, zover krijgen serieus naar jou te luisteren. Professioneel in gesprek gaan met bijvoorbeeld een inkoper en een kans creëren, vergt inhoudelijke kennis, goed kunnen luisteren en tussen de regels door uitdagingen kunnen constateren. Vervolgens moet je bij machte zijn om de prospect bewust te maken van de uitdaging en een sense of urgency mee te geven. En dat een hele dag lang, vol enthousiasme. Callcenter agents is eigenlijk geen goede naam als je dit leest. Noem ze maar leadgeneratie goden. Want ook (startende) accountmanagers worden vaak aan de slag gezet met koud bellen en dat valt meestal erg tegen.

Is koud bellen nog wel van deze tijd? Ja hoor, zeker in combinatie met en ondersteund door campagnes werkt koude telefonische acquisitie nog steeds goed. Zowel voor de verkoop van commodity’s als non-commodity’s. Combineer je bijvoorbeeld een e-mailcampagne via een marketing automation tool met bellen, dan kan dat heel veel opleveren. Ontvangen e-mails die worden geopend en waarop wordt doorgeklikt geven aan dat er al bepaalde interesse is. Ga je dan bellen, dan zijn de leads al wat opgewarmd en bel je vaak op het juiste moment.

Let wel op, er zijn veel regels veranderd en bijgekomen de afgelopen jaren met betrekking tot telefonische acquisitie. Hierbij een korte opsomming van de do’s en don’ts:

Do’s:

  1. Bel altijd uit met een zichtbaar telefoonnummer dat men ook kan terugbellen.
  2. Heb je nog niet eerder contact gehad met de juiste contactpersoon binnen het bedrijf, begin dan altijd met “Wie gaat er bij u over…..?” of “Wie is er verantwoordelijk voor…?”
  3. Bel altijd tussen 09:00 uur en 17:00 uur tenzij je expliciet afgesproken hebt dat je op een ander moment terug zou bellen.
  4. Geef meteen kort aan van welk bedrijf je bent en waarvoor je belt.
  5. Bel alleen maar bedrijven die geregistreerd staan als rechtspersoon bij de Kamer van Koophandel.
  6. Registreer goed wanneer je belt en wat besproken is. Neem bij voorkeur alle gesprekken ook op.
  7. Vraag toestemming om bijvoorbeeld een e-mailadres te registreren en geef aan waar je het voor wil gebruiken.
  8. Ben altijd eerlijk.

Don’ts:

  1. Registreer geen persoonlijke gegevens zoals verjaardagen of hoeveel kinderen de contactpersoon heeft. Dit is verboden.
  2. Die geen schimmige aanbiedingen of biedt geen contracten aan over de telefoon.
  3. Voicelog om een ja of nee op een deal te registreren mag niet.
  4. Dwing nooit tot iets, houd het gesprek professioneel.
  5. Maak geen gebruik van automatische oproepsystemen.
  6. Bel geen consumenten of bedrijven met een registratie bij de Kamer van Koophandel als natuurlijk persoon.
  7. Ben niet eigenwijs en respecteer iemands keuze als de persoon aangeeft niet meer gebeld te willen worden.
  8. Doe geen beloftes die je niet na kunt komen.

Voer altijd kwalitatieve gesprekken. De contactpersoon moet het idee hebben iemand aan de lijn te hebben die weet waar die het over heeft. Men heeft weinig tijd en wil snel duidelijk hebben waar het gesprek over gaat en wat het uiteindelijke doel is. De beller moet een serieus gesprek op hoog niveau met de contactpersoon kunnen voeren. En liegen of schemerige beloften zijn natuurlijk helemaal uit den boze! Je wilt niet dat de goede naam van jouw bedrijf door het slijk wordt gehaald. Ga zakelijk om met elkaar en onthoud; Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Back To Top