skip to Main Content

Customer insights –
Begin een (h) echte relatie.

Carl Derks

Ken jezelf, ken je relatie

Het begrijpen van een relatie vormt de basis tot een duurzame relatie. Maar wil je een relatie echt begrijpen, dan moet je vooral luisteren en niet te veel zenden. Alleen zo zal die ander zich gehoord voelen en begrepen. En als altijd, the devil is in the detail. En details kun je alleen horen, door zelf niet te veel te praten. Daar hebben we allemaal wel eens last van toch?

Zelfs áls je eerst goed luistert, is het zoeken of vinden van een oplossing niet per definitie de juiste reactie. Het feit dat je hebt geluisterd en hem of haar begrijpt, is vaak al genoeg. Hij of zij heeft zijn of haar probleem kunnen delen en voelt verwantschap en heeft onbewust het gevoel, nu is het ons probleem, we kijken er samen naar en denken er samen over na, er is een connectie.

Ik vergelijk mijn zakelijke relatie wel eens met de relatie met mijn vrouw. Ik hou mijzelf een spiegel voor, zou zij dit begrijpen, waarderen, is de timing juist, the tone of voice… Want zeg nou eerlijk. Ook je partner heb je ooit voor je moeten winnen. Ook hij/zij heeft je ooit moeten ‘kopen’.

Goede en slechte ervaringen

Als iedereen heb je slechte en goede ervaringen met het aankopen van een product. Dus ook met het kiezen van je partner. Daar zaten kanjers bij, maar die waren niet zo lief en daar zaten nono’s bij maar wel zeer attent. Zo’n zoektocht is vaak lang, hobbelig, gevoelig en complex en bij velen lukt het niet. Er zijn niet voor niets ruim 3 miljoen alleenstaanden in Nederland. Deels komt dit door te veel zendgedrag, deels door een gebrek aan empathisch luisteren. Te weinig de energie op willen brengen voor echte inleving in de ander, te veel willen luisteren naar jezelf, te veel prikkels en verstoring in de contacten om een relatie een kans te geven.

Om een relatie echt een kans te geven, moet je weten wat deze persoon allemaal al heeft ervaren met jouw product of dienst. Of een vergelijkbaar product. In welke fase staat hij of zij, staat het water aan de lippen, is er veel pijn of redden ze het nog met een doekje voor het bloeden. Kortom ken je je relatie wel goed genoeg voor je hem of haar benadert? Hoeveel vriendjes of vriendinnetjes zijn er al voorbij gekomen en welke indrukken hebben die achtergelaten? Je bouwt Customer insights op.

Hechte relatie met jezelf

Door onderzoek te doen en goed te luisteren, kun je veel van je relatie (persona) achterhalen en een profiel opbouwen, je verhoogt hiermee je slagingskans enorm. Als je weet dat hij of zij graag in een restaurant eet en een hekel heeft aan zweetvoeten dan anticipeer je hierop. Via dit onderzoek kun je ook leren welke barrières er zijn, welke problemen of uitdagingen er spelen en voor welke berichten je persona gevoelig is.

Doe je dit goed, dan verkoopt je merk beter. Want een relatie met je merk begint met een relatie met jezelf.


Carl Derks | Marketing Architect
+31 (0)13 523 27 24 | LinkedIn
Back To Top