skip to Main Content

Privacy

Len Stovers

Het is steeds vaker het gesprek van de dag. Banken die je gegevens en betaalgedrag aan derden willen verkopen, telecom providers die samenspannen met veiligheidsdiensten en supermarkten die dankzij je ‘bonuskaart’ exact weten wat er bij jou in de koelkast ligt. Je persoonlijke gegevens liggen op straat. Men maakt zich grote zorgen over het gebrek aan privacy? De angst regeert.

Het digitale prikbord

Maar is dat wel terecht? Terwijl iedereen zich druk maakt over zijn of haar privacy, worden er iedere dag online vele duizenden contactformulieren van a tot z ingevuld, omdat er een iPad wordt verloot onder de respondenten. Mensen bestellen spullen op het internet en betalen met hun credit card, ze geven al hun persoonlijke gegevens gratis weg en ze vullen zelfs in wanneer ze wel en niet thuis zijn om de boodschappen in ontvangst te nemen. Ze zetten hun mobiele nummer en adres op Marktplaats en beklagen zich daarna dat er allerlei louche figuren aan de deur staan. Op Facebook verklappen ze aan de hele wereld dat ze vanaf nu drie weken gaan toeren met de camper in Zuid-Amerika en op Twitter komen de foto’s van een weekend Stockholm voorbij.

Men vergeet dat ze hiermee hun gegevens op het digitale prikbord hangen. Ze zijn zichtbaar voor de geïnteresseerde voorbijganger. Leermomentje; als je privacy je lief is, moet je voorzichtig(er) omgaan met je gegevens.

Privacy en marketing

Ook op het gebied van marketing komt de privacy steeds meer in het geding. Het wordt steeds makkelijker om de ‘klant’ te volgen in zijn of haar online gedrag. Zo wordt het mogelijk om informatie meer op maat op hen af te vuren. De natte droom van de moderne marketeer. Geen 200.000 krantjes versturen naar een groep mensen waarvan er zowiezo 98% geen enkele interesse heeft, maar een één-op-één mailtje naar iemand die op zoek is naar nieuwe hardloopschoenen. Met behulp van cookies, retargeting en marketing automation komen we steeds meer te weten over de individuele buyer’s journey.

Maar is dit per definitie een bedreiging? Het feit dat ik alleen gerichte reclameboodschappen op me afgevuurd krijg die aansluiten bij mijn wensen in plaats van 250 losse flodders per dag kan toch niet alleen slecht nieuws zijn. Dat ik als fervent jogger aanbiedingen en nieuws over hardloopschoenen krijg, is toch altijd beter dan mails over paardrijlaarzen en viagrapillen.

Natuurlijk zijn er ook bedrijven die de vergaarde informatie op een verkeerde manier in zetten. Dat ze bijvoorbeeld ongevraagd uw informatie verkopen aan andere partijen waar u geen relatie mee heeft of vliegmaatschappijen die tickets automatisch duurder maken als u aangeeft ‘eager’ te zijn door meerdere keren op hun site te komen zoeken.

Careful where you step!

De klant is gebaat bij openheid en bij eerlijk communiceren over wat we met hun persoonlijke informatie doen. Er is natuurlijk ook al veel regelgeving op dit gebied. Met behulp van instanties als DDMA blijven we op de hoogte van de allerlaatste trends en wetgeving op het gebied van datadriven marketing. Onze aanpak hebben we inmiddels duidelijk vastgelegd in een zogenaamd compliancy plan.

Rest me niets anders dan even een kilo spruitjes te gaan halen met mijn AH bonuskaart. Spruitjes vind ik afschuwelijk, maar zo leid ik hun marketeers om het spreekwoordelijke ‘moestuintje’; ze hoeven immers niet alles van me te weten. 😉


Len Stovers | Compliance Engineer, Founder
+31 (0)13 528 73 07 | LinkedIn
Back To Top