skip to Main Content

Deel 2 – Thoughts on Thought Leadership

Bart Stovers

In mijn eerste blog over Thought Leadership waarschuwde ik marketeers om geen overhaaste beslissingen te nemen. Het pad er naar toe is lang en vaak moeilijk begaanbaar. Het is een content strategie waarvoor men goed voorbereid moet zijn, maar die, als je het voor elkaar krijgt, zeker zijn vruchten afwerpt. In deze blog neem ik je mee de diepte in en licht een tipje van sluier op over hoe de vruchten te plukken door middel van Thought Leadership.

Die eeuwige lijstjes
We worden tegenwoordig overspoeld met ‘handige’ checklists; ‘Thoughtleader in 11 slimme stapjes’ of ‘9 Dingen die echte thoughtleaders doen’ zijn slechts enkele voorbeelden. “Ga toch bloggen, schrijf een boek, ben aanwezig op social media en heb vooral een mening”, schreeuwen die lijsten. “Post een stelling op Facebook en Linkedin en doe dat liefst zo vaak mogelijk.” Maar echt Thought Leadership moet men niet verwarren met hard roepen in allerlei media. Verdiep je maar eens in het werk van Dr. Mignon van Leading Thoughts of Denise Brosseau van het Thought Leadership Lab. Dan krijg je een idee van wat ik bedoel.

No thoughts no glory
Thoughtleadership heeft meer te maken met innovatie en het ontwikkelen van ‘new points of view’ (NPOV’s). En daar wringt vaak de schoen; veel ondernemers en hun teams laten zich te veel leiden door remmingen of barrières die innovatieve oplossingen in de weg staan. Ze kunnen niet uit hun comfortzone stappen, omdat ze angst hebben om op korte termijn omzet te verliezen. Vaak zijn ook onvoldoende klantinzicht en gebrek aan creativiteit en durf spelbreker. Wie als leidend gezien wil worden, moet geen zwakte tonen; Hij / zij moet recht op het doel afgaan.

De Gouden Tip
De meesten van jullie hebben na het lezen van de inleiding meteen dooorgescand naar deze alinea. De Gouden Tip, de Heilige Graal van B2B Marketing, eindelijk, hosanna! Toegegeven de titel is wat misleidend. Trucjes om thoughtleader te worden zijn er niet. Tools en aanwijzigingen wel.

Frustraties
NPOV’s ontstaan vaak spontaan uit persoonlijke ervaringen en frustraties. “Aan welke dingen stoor je jezelf in je vakgebied?” en wellicht nog voornamer; Waaraan storen je (potentiële) klanten zich?” Definieer de frustraties, problemen en vragen van je doelgroep en probeer er de antwoorden op te geven. Als je veel van die antwoorden met je merk kunt geven, ben je al een eind op weg naar thoughtleadership.

Bruikbaar perspectief
Klantinzicht is een nieuw bruikbaar perspectief op de relatie tussen klant en prospect. Zeker als je dat kunt koppelen aan vernieuwende inzichten. Begin bijvoorbeeld eens met nadenken over de vraag: ‘Stel mijn dienst / product bestaat niet. Welk alternatief heeft mijn doelgroep dan?’ of ‘Wat vindt een prospect niet leuk aan mijn branche?’

Stel de juiste vragen, geef de juiste antwoorden en heb lef. Daar komt het op neer. Met de vergaarde kennis kun je aan de slag. Alleen als je de antwoorden kent, kun je op het bovenste treetje terechtkomen. Want, zeg nou zelf; je ziet toch ook liever antwoorden dan nog meer vragen. Lees hier deel 3 van Thought leadership.

 


Bart Stovers | Brand Engineer, Founder
+31 (0)13 528 73 07 | LinkedIn
Back To Top