skip to Main Content

Eenvoudig starten met online leadgeneratie

Carl Derks

Starten met geautomatiseerde online leadgeneratie is vaak een lastige, soms langdurige en frustrerende klus. Dit komt omdat er niet alleen een keuze voor het juiste software pakket gemaakt moet worden en de techniek weerbarstig is maar ook omdat er een andere attitude van communiceren met prospects en klanten voor nodig is.

En daar gaat het nu vaak mis. Allereerst de keuze van het softwarepakket, wordt het Marketo, Eloqua, ActOn, Copernica, SharpSpring, Hubspot, Pardot, TEO, Etrigue… en vele anderen. Kies om te beginnen nog niets. Start de eerste twee, drie jaar met de software die gebruikt wordt door uw bureau. En laat uw bureau die software gebruiken.

Zo blijft u weg uit de schaduwzijde, laten we zeggen de donkere kant van marketing automatisering. Het moeizame proces van, nee eerst nog een CRM, IT moet er achter staan, zijn we wel compliant met wet en regelgeving, de website is verouderd, nee landingpages mogen niet etc. etc. Plus het laten werken van de techniek, overschaduwd worden door online IT problematiek, het inschieten van tickets etc. Waar ging het ook alweer om? Het ging toch om communiceren met uw doelgroepen niet waar of is de marketing afdeling een IT afdeling geworden?

De meeste bureau’s beschikken over meerdere oplossingen van complex naar eenvoudig, van duur naar zeer scherp geprijsd. Uw eerste auto was waarschijnlijk ook geen Rolls Royce of Porsche. Start met een degelijke Golf, doorgrond stapsgewijs de techniek en de online B2B communicatie met e mails, content, aantal touchpoints, welke call to actions wel werken en welke niet. Met andere woorden experimenteer en leer. Laat uw marketing organisatie ervaring op doen, evalueer en ga dan over tot de definitieve keuze van het pakket, plus de keuze van 100% zelf doen tot 100% outsourcen en alles wat daar tussen ligt.

En dan is de grootste uitdaging niet eens de technische kant van online leadgeneratie. Maar het werkelijk vanuit de pull gedachte gaan communiceren met prospects, vanuit inzicht in hun koopproces en met content die daarop aansluit. Onbaatzuchtig, met issues die niet over het nieuwste product of dienst gaan maar over de issues die dicht bij de dagelijkse werkrealiteit van uw klanten liggen. Uw mensen en zeker uw sales mensen vinden dit eng, de control is uit handen, de kopende prospect bepaalt. Maar de tijd van als ik maar voldoende push, 100 keer vertel dat ik iets geweldigs te verkopen heb en dan komt het wel goed is voorbij.

Ook hier geldt, span uw bureau maar voor het karretje en laat hen maar trekken. Laat hen uitleggen hoe dat nu werkt in 2015, met voorbeelden, visie en ervaring. Trek samen op om de schaduwwolken te verdrijven dan gaat de zon schijnen en daar knapt iedereen van op.


Carl Derks | Marketing Architect
+31 (0)13 523 27 24 | LinkedIn
Back To Top