skip to Main Content

Lage leadconversie?
5 tips om je leadconversie te verbeteren

Carl Derks

Leads, leads, leads of conversie, conversie, conversie?

Dat laatste natuurlijk. Alhoewel…, zonder leads uiteraard geen leadconversie

Veel bedrijven kampen met het probleem dat er wel leads binnenkomen, er wordt tenslotte aan hen gesnuffeld, maar dat er te weinig business uitkomt. Snuffelen leidt immers niet altijd tot leadconversie. Wat kan je doen om de leadconversie te verbeteren?

Vijf direct toepasbare leadconversie tips
Je kan je suspects of prospects niet dwingen tot conversie, maar er zijn wel een aantal dingen die je zelf kan doen om je leadconversie te verhogen.  Ik geef je 5 praktische tips:

  1. Laat een lead niet te oud worden. Hoe ouder de lead, hoe lager het engagement. De interesse verdampt als het ware. Maak je communicatiestrategie daarom niet te lang. Na een content download volgt een snelle mailopvolging en daarna educatieve “help”-content met korte tussenpozen. Zorg voor een versnelling en verhoging van het aantal contactmomenten naar mate de interesse toeneemt en je conversie zal verbeteren.
  1. Richt vooraf een marketingprogram in. Via marketing automation kun je eenvoudig de juiste content, naar de juiste persoon en in de juiste fase versturen. Dit vergt conversiemails, conversiepagina’s, bedankpagina’s en bedankmails. Van welkom tot aankoop. Zorg dat deze content is afgestemd op de gebleken interesse van de lead.
  1. Je conversie verbetert als je meer aandacht besteedt aan hoe je je content verspreidt. Besteedt nu eens net zoveel tijd aan de kanaalkeuze als aan de contentcreatie zelf. Je leads gebruiken meerdere media. Weet welke media en stem de inhoud van je content af op de functie van het kanaal. Zo kun je zonder irritant te zijn vaker gezien worden en draagt dit bij aan een hogere leadconversie.
  1. Niet alleen wat je vertelt is belangrijk ook wie het vertelt kan de conversie verbeteren. Zoek daarom een juiste story teller. Een persoonlijk verhaal – ondersteunt met feiten – is veel prettiger om te lezen dan een gort droge case. Tracht het “dat wil ik ook” gevoel op te wekken.
  1. Vergeet de “klik hier”-call to action. Verdiep je in welke call to action mogelijkheden voor jouw dienst of product het beste werken. Wat dacht je van: “er is nog zoveel te ontdekken” of “het aftellen is begonnen”. Rule of thumb: zet in je call to action iets dat de lezer nieuwsgierig maakt naar meer.

Persoonlijk contact
Vergis je niet, in B2B komt het uiteindelijk ook aan op het persoonlijke contact. Dus wanneer – en hoe – maak je de stap om van je online contact een persoonlijk contact te maken? Bel niet te snel na een eerste download. Respecteer dat je snuffelaar eerst wil snuffelen. Schroom echter niet om – als na 3, 4 of 5 contactmomenten in korte tijd de betrokkenheid is gestegen en snuffelen interesse is geworden -, een vriendelijk ‘onbaatzuchtig en onderzoekend’ telefoongesprek te starten.


Carl Derks | Marketing Architect
+31 (0)13 523 27 24 | LinkedIn
Back To Top