skip to Main Content

Sales Enablement Referro Style

Gerard van den Bogaart

Sales Enablement is a strategic, cross-functional discipline designed to increase sales results and productivity by providing integrated content, training and coaching services for salespeople and front-line sales managers along the entire customer’s buying journey, powered by technology. (bron: CSO Insights)

Deze definitie van Sales Enablement past exact bij onze visie op moderne marketing. Het bouwen van goed geöliede marketing machines met behulp van moderne marketing tools en goed getrainde mensen. Het is geen kunstje maar een strategie. Het sluit naadloos aan bij onze manier om de totale buyer’s journey van de prospect te faciliteren.

Waarom Sales Enablement?

Oftewel, wat gaat er zoal fout? Verkopers besteden, naast administratieve taken, veel tijd aan het zoeken naar of het creëren van eigen salesmateriaal als powerpoints en emails. Maar liefst 65% van hun totale werktijd wordt niet besteed aan verkopen. En dat terwijl 70% van alle content die de marketeers produceren niet of nauwelijks wordt gebruikt. Zonde van de tijd, nietwaar? Goed overleg van sales met de marketingafdeling had geresulteerd in bruikbare content, die er ook nog eens professioneler uitziet en aan het huisstijlregelement voldoet. Conclusie: alignment tussen sales en marketing is vaak ver te zoeken.
Maar ook het gebrek aan de juiste data met betrekking tot de doelgroep is een aspect dat meer aandacht verdient. Zorg dat je je verdiept in de prospect en dat je weet hoe je kunt achterhalen wat zijn/haar wensen en behoeften zijn. Zonder customer insights geen succes!

Sales Enablement loont

Een CRM (mits goed ingevuld en bijgehouden) stelt de verkoper in staat de juiste persoon te benaderen en de juiste sales approach te kiezen. In combinatie met bijvoorbeeld marketing automation geeft de salesgeschiedenis aan welke informatie de prospect al heeft gehad en waar de interesses liggen. Het instellen van een profiel en de mate van engagement vertelt in welke fase van de buyer’s journey de prospect zich bevindt.

Het Sales Enablement platform biedt dan een overzicht van de aanwezige verkoopmaterialen die het best passen bij de persona en de fase in de buyer’s journey. En dat in real-time, zodat sales op tijd kan reageren op vragen en behoeftes van de prospect. Je ziet meteen wat werkt en wat niet. Het is als het ware een technology driven training en coaching platform. Je verkopers komen zo altijd goed beslagen ten ijs. Onderzoek heeft aangetoond dat, dankzij Sales Enablement, de meeste salesmensen – niet alleen de hele goede verkopers – significant meer gaan verkopen.

Referro Style

Onze B2B aanpak past perfect bij de Sales Enablement omschrijving uit de inleiding. Het focust op verhoging van het Rendement door de communicatie rondom je Merk perfect af te stemmen op wensen uit de Markt. Daarvoor integreert Referro onder andere SugarCRM met SharpSpring, Eloqua of andere marketing automation tools.

Onlangs hebben wij daar Showpad, een betaalbaar goed functionerend Sales Enablement platform, aan toegevoegd. Daarmee maken we de salesforce van bedrijven compleet en komen we tot de goed geöliede sales- en marketingmachine waar we al eerder over spraken.


Gerard van den Bogaart | Strategist, Managing Director
+31 (0)13 528 73 07 | LinkedIn
Back To Top