skip to Main Content

STOP! Bent u wel toe aan marketing automation?

Jesper Mommers

Als u beroepsmatig bezig bent met marketing en/of sales zal de term marketing automation u wellicht bekend voorkomen. Een doeltreffende tool die perfect aansluit op actuele trends als inbound en content marketing. Door steeds meer bedrijven wordt het geïmplementeerd in hun marketing aanpak. Marketing automation is hot; maar moet u mee in de vaart der volkeren? Uw gevoel zegt ja, maar wacht even voordat u te impulsief reageert en een lang en ingewikkeld traject begint dat gedoemd is te mislukken.

Enige tijd geleden startte ik een onderzoek naar marketing automation: wat zijn de beweegredenen om marketing automation te adopteren en op basis waarvan zou het feest afgeblazen moeten worden? In een beslissingsproces aangaande een innovatieve (IT) oplossing doorloopt men verschillende stappen: eerst bouwt men kennis op over de innovatie en besluit men zelf of de innovatie interessant is, daarna wil men overtuigd worden op basis van factoren om met de innovatie aan de slag te gaan en dan neemt men de beslissing. Maar welke factoren spelen hier een rol in?

De resultaten van het onderzoek zijn op zijn minst interessant te noemen. Aan de ene kant is het fenomeen marketing automation nog relatief onbekend. Men herkent de term maar weet er nog te weinig van om daadwerkelijk aan te geven wat men belangrijk vindt tijdens het nemen van een beslissing. Aan de andere kant zijn er ook bedrijven die al gestart zijn met het marketing automation traject en dus wel degelijk weten wat zij belangrijk vinden. Een opvallend gegeven: Na een langdurige evaluatie – waarin de keuze voor een softwarepakket gemaakt moest worden – kwamen ze eigenlijk pas tot het belangrijkste inzicht: is mijn bedrijf wel klaar om marketing automation te adopteren?

De praktische voordelen van marketing automation zijn evident en zullen uw hart wellicht sneller doen kloppen: het marketingtraject geautomatiseerd laten verlopen, weinig menselijke handelingen, effectiever leads binnen halen door een nurture traject op te zetten en uw verkopers gerichter te werk laten gaan met op voorhand warmere leads. Uw salesteam wordt pas op een later tijdstip in de buyer’s journey aan het werk gezet. En daar schuilt ook het eerste gevaar: de deal sluiten blijft een menselijk proces en dus is het aan uw salesteam om op het juiste moment de lead over te nemen van het geautomatiseerde proces. Maar zijn zij daar wel klaar voor? Het kan hen behoorlijk tegen de borst stuiten dat hun werkzaamheden beperkt én effectiever moeten worden. Dit vraagt om betrokkenheid van uw salesteam en afwijken van gebaande paden.

Een betrokken salesteam is uiteraard niet de enige voorwaarde voor succes. Zaken als een goede database, inzicht in het koop- en beslissingsproces van de doelgroep en content die daarop aansluit zijn ook van groot belang.

Geen nood. Gelukkig is er een gerichte en gestructureerde aanpak om marketing automation te integreren in uw organisatie. Uw salesteam hoeft niet de showstopper te zijn, maar kan juist de ambassadeur van de tool worden. Zo ontstaat er in uw bedrijf voldoende draagkracht voor marketing automation en kunt u gaan investeren in een inbound leadproces dat ‘gegarandeerd’ geld gaat opleveren.

Wilt u meer weten over mijn onderzoek of het stappenplan naar succesvolle marketing automation?
Neem dan contact met me op. Ik weet zeker dat ik u een aantal interessante inzichten in de materie kan geven.


Jesper Mommers | Marketing Technologist
+31 (0)13 528 73 07 | LinkedIn
Back To Top