skip to Main Content

To track or not to track?
DNT regelgeving komt er aan

Len Stovers

Laat bedrijven zakendoen

Of moeten we zeggen: wel betutteling of geen betutteling? Ondanks alle reeds geldende regelgeving op het gebied van privacy en compliancy zijn er vergevorderde plannen, om bedrijven nog meer te beperken in hun dialoog met hun prospects. Do Not Track (DNT) staat namelijk momenteel hoog op de politieke agenda. 

DNT – de perfecte bescherming van privacy

Met de DNT optie kunnen internetgebruikers aangeven dat websites geen profielen aan mogen maken over hun internetgebruik. Er kunnen dan geen tracking cookies geplaatst worden. Voor consumenten is dat een perfecte bescherming van hun privacy. De consequentie is wel dat zij hierdoor geen, voor hen interessante, informatie op maat ontvangen. Het staat de consument uiteraard vrij zelf een keuze te maken om de DNT optie aan te zetten. Daar heb ik dan ook geen problemen mee. Alleen de overweging om de DNT optie standaard in te schakelen in iedere browser gaat mij te ver. Ik mag toch hopen dat we die keuze en verantwoordelijkheid aan de individuele (zakelijke) gebruiker overlaten.

Tracking levert bedrijven specifieke klantprofielen op en in combinatie met een goed CRM en Marketing Automation maakt dit het de moderne marketeer eindelijk mogelijk om 1 op 1 met de prospect te communiceren en content op maat voor te schotelen. De prospect heeft door tracking juist veel minder last van allerlei ongewenste informatie. Zo hoef je als marketeer mannen niet lastig te vallen met vrouwenissues, maar kun je iemand die zoekt naar een televisie wel verrassen met een uniek aanbod.

Paranoia of niet?

Met alle geldende wet- en regelgeving rondom marketing en communicatie is zakendoen al enorm ingewikkeld. Gaan we dat nog moeilijker maken? Dat kan toch niet de bedoeling zijn! Het lijkt me niet raadzaam om iedere poging van een marketeer om met zijn prospect in contact te komen langs een Orwelliaanse meetlat te leggen. Geen paranoia, maar gezond verstand als het gaat om reclame maken voor een product of dienst. We mogen er toch vanuit gaan dat de meesten van ons geen kwaad in de zin hebben en de vergaarde informatie slechts gebruiken om specifieke informatie te geven. Natuurlijk zijn er altijd mensen en/of bedrijven die misbruik maken van de situatie, maar om daar iets aan te doen, zijn er al vele regels van kracht.

Ons advies is dus; laat de gebruiker zelf bepalen of hij wel of niet getrackt wil worden en ga dit niet vanuit de overheid opdringen. Dan kunnen marketeers beter hun werk doen en dat is dan weer goed voor onze economie. Daar zal de overheid toch niets op tegen hebben…


Len Stovers | Compliance Engineer, Founder
+31 (0)13 528 73 07 | LinkedIn
Back To Top