skip to Main Content

TOPdesk: “de sales enablement oplossing van Showpad levert ons direct meerwaarde!”

Gerard van den Bogaart

Twee studenten met een goed idee, visie en expertise gecombineerd met daadkracht en lef. Dat zijn de ingrediënten van een goed ondernemersverhaal. Niet de minste bedrijven zijn ooit zo gestart. TOPdesk past zeker in dat rijtje. In 20 jaar gegroeid naar een slagvaardige organisatie met 500 werknemers en vestigingen in 10 landen. Het bedrijf heeft een leidende marktpositie verworven op het gebied van service management software. Blijven luisteren naar de behoeften van klanten en werknemers de vrijheid, verantwoordelijkheid en het vertrouwen te geven om geweldige dingen te doen, ligt aan de basis van het succes.

Het aantal bedrijven dat gebruik maakt van een sales enablement platform of zich daar op oriënteert stijgt explosief. TOPdesk besloot in 2017 tot de implementatie van Showpad. Marian Spruit, teamlead Sales bij TOPdesk op het hoofdkantoor te Delft is daar vanaf het begin zeer actief bij betrokken. Wij stelden haar een aantal vragen.

Wat was voor TOPdesk de aanleiding om op zoek te gaan naar een sales enablement platform?

“Wij hebben een enorme hoeveelheid content zoals whitepapers, klantcases, etc en het beheer daarvan is in de loop der jaren steeds complexer geworden. Het feit dat we internationaal werken en dus ook meertalige content hebben, maakte het er niet makkelijker op. Voor sales bleek het steeds vaker een uitdaging de juiste informatie te vinden. Daar komt bij dat in de dynamische wereld waarin we acteren ook zeer frequent content updates nodig zijn. Daardoor ontstond meer en meer een behoefte aan een adequaat versiebeheer. Vanuit deze behoefte zijn wij een marktverkenning gestart op zoek naar een oplossing.”

Waarom viel de keus op Showpad? 

“Daar kan ik kort over zijn. We hebben een gedegen onderzoek gedaan en uiteindelijk bleek Showpad als beste aan te sluiten bij onze wensen.”

Wat heeft het TOPdesk tot heden gebracht? 

“Inmiddels werken 70 mensen met Showpad. Wij zijn erg enthousiast. Naast content beheer en –distributie gebruiken we het platform ook om onze salesinspanningen effectiever te maken. Recent hebben we Showpad ingezet op een beurs. Waar vroeger veel informatie in hardcopy vorm werd meegegeven aan bezoekers hebben we nu alles via Showpad gedeeld. Het grote voordeel is dat je vervolgens kunt zien of er daadwerkelijk iets mee gebeurt. Zo waren we in staat om veel gerichter en succesvoller onze sales opvolging te doen. Een ander voorbeeld van hoe de insights ons helpen om onze tijd zo slim mogelijk te besteden, is een recente wijziging van ons logo. Dat logo moest op ruim 600 uitingen worden aangepast en dat is een aardige klus. Showpad geeft inzicht in de meest gebruikte contentpieces en gaf voor dit project daarmee ook richting aan de volgorde waarin we te werk zijn gegaan. Momenteel rollen we Showpad verder uit naar 10 landen. Dat gaat ons lokaal veel tijd besparen omdat we in staat zijn om vanuit ons hoofdkantoor verdergaande ondersteuning te bieden waarvoor we nu veelal lokaal nog mensen nodig hebben. Wij delen op 8 maart graag onze ervaringen.”

Wil je nog meer weten over de ervaringen van TOPdesk met Showpad? Ben je nieuwsgierig geworden naar Showpad en sales enablement? Op 8 maart a.s. organiseert Referro in samenwerking met Showpad een event met als thema “Sales: the forgotten marketing channel”. Wil je hierbij aanwezig zijn? Dat kan, je kunt je hier aanmelden.


Gerard van den Bogaart | Strategist, Managing Director
+31 (0)13 528 73 07 | LinkedIn
Back To Top