skip to Main Content

Waar u op moet letten bij content marketing

Monique Bijnen

Er wordt veel geschreven in B2B marketing. Heel veel. Dat komt omdat wij als B2B marketeers van nature ‘content producenten’ zijn. Maar hoe zit het met de kwaliteit van al deze content? Wij bij Referro vinden daar het onze van en geven u, vanuit onze visie op B2B communicatie, een aantal tips. Doe er uw voordeel mee.

1. Denk multichannel maar blijf consistent!
We realiseren ons dat het voor ons als geïntegreerd marketingbureau, makkelijker gezegd dan gedaan is. Maar, denk bij elke vorm van communicatie multichannel. We hebben tegenwoordig te maken met een omvangrijk en complex medialandschap. Social media, advertenties, tentoonstellingen, evenementen, POS-materiaal, apps, websites, PR en ga zo maar door. Het is daarom belangrijker dan ooit om een eenduidig verhaal te vertellen. Best een uitdaging met die verschillende kanalen en het toenemend aantal uitingen. Zolang u maar consistent blijft in uw communicatie, ongeacht het kanaal, zal dat zijn vruchten afwerpen. Multichannel campagnes hebben namelijk een versterkend effect op elkaar, mits goed op elkaar afgestemd. Wanneer u verschillende kanalen inzet en deze op de juiste manier integreert, zal dat positief werken op het rendement uit uw marketinguitgaven.

2. Verlies nooit de lange termijn uit het oog!
Online media geven ons heel veel inzichten in het gedrag van onze potentiële klanten. Real time rapportages zijn een enorme verrijking, maar zorgen er ook voor dat we de focus meer en meer op de korte termijn leggen. En, bang om achter te raken zijn we daarbij voortdurend op zoek naar ‘the next big thing’ in deze, zich continue ontwikkelende, branche. Terwijl afscheid nemen van het ene social kanaal om vervolgens deel te nemen aan het volgende zeker niet bij draagt aan het opbouwen van een sterke online reputatie. U kent ze wel; facebookpagina’s die er uitzien als een spookstad, of twitter profielen die al weken stil staan. Met aanwezigheid alleen bereikt u nooit het gewenste effect. Online vraagt om interactie, betrokkenheid. Bedrijven die een paar keer per jaar iets op hun blog plaatsen tonen geen commitment voor een medium dat vraagt om onmiddelijke reactie en continue interactie.

We willen zeker niet zeggen dat u niet mee moet met de laatste online trends. Maar we willen u daar wel een tip in meegeven. Doe dit alleen als uw organisatie hier klaar voor is én als het aansluit op uw lange termijn doelstellingen. Social media metrics geven een goede indicatie van uw succes in aantallen. Retweets en ‘likes’ zijn leuk, maar dit in onze ogen kan nooit een doel op zich zijn. Lange termijn denken blijft het advies. Uw boodschap bereikt misschien wel een hele grote groep mensen, maar zijn dit de juiste en is het voor hen de juiste boodschap?

3. Heldere communicatie
We hebben er als marketeer een handje van te strooien met hippe, bij voorkeur internationale, termen in onze communicatie. Dat komt niet altijd ten goede aan het overbrengen van de boodschap. Aangezien wij het als onze taak zien continue up to date te zijn van de laatste ontwikkelingen in onze branche worden we voortdurend blootgesteld aan een enorme hoeveelheid hip vakjargon. Vaak dermate creatief bedacht dat ze eerder zorgen voor verwarring dan dat ze ons daadwerkelijk iets leren. Soms zo erg dat we ons afvragen of het de bedoeling van de auteur is geweest ons als lezer opzettelijk te verwarren.

Ons advies is daarom: communiceer helder; vertel wat u te vertellen hebt zonder daar te veel omheen te draaien. Het schrijven van een tekst doorspekt met woorden die afleiden van de kern van uw boodschap laat naar onze mening zien dat u ofwel niet weet wat u probeert te zeggen, of, erger nog, dat u de waarheid wil verbergen. Het helpt u echt niet bij het overbrengen van uw verhaal.

4. Denk als een B2C marketeer
De gedachte dat B2B kopers wezenlijk anders zijn dan de B2C consument blijkt steeds minder waar. Door het verschil in aankoopcyclus en de mate van betrokkenheid bij B2B-beslissingen gaan we er vaak van uit dat het proces in B2B volledig rationeel is. Maar de effecten van het verzenden van gepersonaliseerde berichten die inspelen op de emotie blijken net zo groot in B2B als in B2C.

Logisch, als we ons bedenken dat een communicatie-uiting altijd gelezen wordt door een individu, ongeacht de grootte van het bedrijf waarbinnen deze actief is. Wij hebben dan ook ervaren dat content die inspeelt op de emoties van de klant van cruciaal belang is. Of we nu een wat oudere CEO of een jongere beïnvloeder willen bereiken, ook in B2B communicatie heeft u altijd te maken heeft met een persoon. Natuurlijk worden er in B2B zelden impulsaankopen gedaan, zoals in B2C wel het geval is. Dit omdat slechts zelden één persoon voor de aanschaf verantwoordelijk is. Realiseert u zich dat u in B2B communicatie vaak meerdere doelgroepen moet aanspreken, die zich in verschillende stadia van het aankoopproces bevinden en andere behoeftes hebben.

Dit waren een paar tips ter overweging bij elk bericht dat u vanaf vandaag de wijde wereld in stuurt. We hopen dat u er wat aan heeft.


Monique Bijnen | Marketing Architect
+31 (0)13 528 72 25 | LinkedIn
Back To Top