skip to Main Content
Artikel

Welke aanpak werkt het beste in jouw branche?

Marketing en sales aanpak is per branche net iets anders. Er bestaat geen leidraad die overal werkt. Jouw klanten en prospects verwachten dat jij weet wat er bij hen speelt en tegen welke zaken zij aanlopen.

Om er achter te komen welke aanpak het beste werkt in jouw branche, moet je eerst jouw klanten en prospects beter leren kennen. En dat is eigenlijk heel erg simpel. Ga met ze in gesprek. Vraag het gewoon. Wie zijn ze eigenlijk, hoe denken ze, waar liggen de pijnpunten en hoe oriënteert jouw targetgroep zich. Oftewel ontwikkel de persona’s. Een persona is een gedetailleerd, semi-fictief profiel van een beslisser of beïnvloeder. Je omschrijft dit personage op basis van gedrag, wensen en doelen, door in de huid te kruipen van je favoriete klant. Per targetgroep stel je één persona op.

We gaan niet meer van de apenrots schreeuwen hoe goed jouw product wel niet is en wat je er allemaal mee kunt, maar we gaan inspelen op de daadwerkelijke behoefte van jouw doelgroep. Het doel moet zijn om te laten zien hoe jouw product of dienst de pijnpunten van jouw doelgroep kunnen verhelpen.

Door middel van het opzetten van een buyers journey ga je de stap maken naar passende content strategie en de juiste kanalen in de verschillende fases die jouw persona gaat doorlopen. Zo zorg je ervoor dat je op alle wensen en vragen van je doelgroep op tijd een adequaat antwoord geeft. Met behulp van moderne tools als marketing automation kun je er voor zorgen dat deze content bij de doelgroep aankomt en dat je de resultaten kunt analyseren en indien nodig campagnes kunt tweaken.

En er zijn natuurlijk ook andere kanalen om jouw targetgroep te bereiken. Denk aan Linkedin, edm’s, vakbladen, beurzen, online advertising en nog veel meer. Heb je jouw persona(‘s) ontwikkeld, dan heb jij daar al een goed beeld van.

Nou kun je natuurlijk zelf het wiel opnieuw uit gaan vinden, maar dat is niet nodig. Neem contact met ons op als je vragen hebt over de ontwikkeling van persona’s en de buyers journey.

Back To Top