skip to Main Content

Wetgeving GDPR en meldplicht datalekken een feit

Len Stovers

Weet u wat de GDPR regelgeving inhoudt?

Belangrijke mededeling voor iedereen die met vertrouwelijke informatie werkt.
De GDPR (General Data Protection Regulation) is op 24 mei 2016 aangenomen en we krijgen tot 1 januari 2018 de gelegenheid om te zorgen dat we aan de nieuwe Europese wetgeving voldoen. Daarnaast is vanaf 1 januari 2016  de meldplicht datalekken van kracht.

Als we op dit moment aan managers en marketeers vragen: “Weet u wat de regelgeving inhoudt? Heeft u maatregelen getroffen of bent u daar mee bezig?” dan is het antwoord over het algemeen – de goeden niet te na gesproken – ontkennend! De meesten staan er niet echt bij stil of denken dat het niet van toepassing is op hun dienstverlening.

Oeps, foutje! Bedankt.

De belangrijkste foute aannames op een rijtje:

  • Dat geldt niet voor ons. Dat is alleen voor grote bedrijven.
  • Dat geldt niet voor ons. Dat is alleen voor online data.
  • Dat geldt niet voor ons. Wij werken alleen B-to-B.
  • Dat geldt niet voor ons. Dat hebben we uitbesteed aan onze hostingprovider.
  • Dat geldt niet voor ons. We bewerken de data alleen, ze zijn niet van ons.
  • Dat geldt niet voor ons. Onze relaties vinden dat niet zo belangrijk en doen er niet moeilijk over.

Wake up call!

De wetgeving GDPR en meldplicht datalekken zijn inmiddels een feit, ongeacht onwetendheid, persoonlijke mening en implicaties die dit kan hebben op de dagelijkse uitvoering van ons vak. We zullen ons er aan moeten houden.

De professionele marketeers van de toekomst kennen hun ABC-tjes met betrekking tot privacy en bescherming van persoonsgegevens en andere gevoelige data. Ze werken nauw samen met de juridische afdeling, de Compliancy Officer en de Data Protection Officer.

Nu hoor ik u al zeggen: “Wij hebben geen Data Protection Officer. Die hebben we ook helemaal niet nodig.” Helaas voor u is ook dat een foutieve aanname. Het is in de meeste gevallen verplicht vanaf 1 januari 2018.

De risico’s zijn niet te verwaarlozen. Organisaties die niet compliant zijn en data laten lekken of persoonsgegevens verwerken zonder zich netjes aan de regels te houden, lopen kans op boetes die kunnen oplopen tot maar liefst €820.000,- per overtreding. Voor de GDPR staat hier een boete op tot 10% van de jaaromzet.

U kunt zich op het gebied van compliancy dus geen foutjes permitteren. Zorg dat u uw zaakjes regelt. Als u er zelf niet uitkomt, kunnen we u uiteraard helpen.

 

Len Stovers
Compliance Engineer


Len Stovers | Compliance Engineer, Founder
+31 (0)13 528 73 07 | LinkedIn
Back To Top