skip to Main Content

Leadnurturing: Zorg goed voor uw leads

Bart Stovers

We willen er zoveel mogelijk van. Dus proberen we er zoveel mogelijk te vinden. Zowel outbound als inbound marketinginspanningen worden hiervoor ingezet. Maar, maakt het u een verschil hoe uw lead is gewonnen? Het zal u verrassen hoe wezenlijk dat verschil is.

Leads
Inbound leads zijn leads die zich zelf gemeld hebben als reactie op uw aanbod (via een formulier op uw site, via de telefoon). Ze hebben een behoefte en zijn zich gaan oriënteren om daar in de nabije toekomst een oplossing voor te vinden. Ze melden zich daar waar zij zich het meest geholpen voelen. Outbound leads daarentegen zoekt u zelf uit. Deze lead staat wellicht open voor uw aanbod omdat u hem daarop heeft gewezen. Deze lead zit dan ook zeker niet in dezelfde fase van interesse als de inbound lead hierboven die actief bezig is een concrete behoefte te vervullen. U begrijpt dat ze daarom ook volledig anders behandeld moeten worden.

De outbound manier is u zeer waarschijnlijk wel bekend. En ook inbound bent u wellicht al hard op weg met het genereren van leads. Maar daarmee ben u er nog niet. Wanneer een bezoeker van uw site een e-book gedownload heeft of zich heeft ingeschreven voor een webinar wil dat nog niet zeggen dat deze ook klaar is voor een aankoop of een verkoopgesprek. Maar u bent wel in contact. Dus is het zaak in contact te blijven, uw lead te nurturen met als doel hem verder in de funnel te krijgen.

We delen graag een aantal cijfers met u om u te overtuigen van het belang van lead nurturing.

  • 50% van alle leads zijn gekwalificeerd, maar zijn nog niet klaar om te bestellen. (Bron: Gleanster Research)
  • Slechts 25% van de leads zijn daadwerkelijk voldoende gekwalificeerd om naar sales te worden doorgezet. (Bron: Gleanster Research)
  • 35-50% van de verkoop gaat naar die leverancier die het eerst reageert. (Bron: InsideSales.com)
  • 79% van alle marketinginspanningen leidt nooit tot verkoop. Gebrek aan lead nurturing is de gemeenschappelijke oorzaak van dit resultaat. (Bron: MarketingSherpa)
  • 61% van de B2B marketeers stuurt alle leads direct naar Sales; echter slechts 27% van de leads worden gekwalificeerd. (Bron: MarketingSherpa)
  • Slechts 56% van de B2B-organisaties controleert zijn leads voordat ze worden doorgezet naar sales. (Bron: MarketingSherpa)
  • Maar liefst 68% van de B2B-organisaties hebben hun sales funnel gedefinieerd. (Bron: MarketingSherpa)
  • 57% van de B2B-organisaties definieert het ‘omzetten van leads in betalende klanten’ als een top prioriteit. (Bron: MarketingSherpa)
  • 65% van de B2B marketeers heeft geen lead nurturing beleid. (Bron: MarketingSherpa)
  • 79% van de B2B marketeers heeft lead scoring niet gedefinieerd. (Bron: MarketingSherpa)
  • Bedrijven die uitblinken in lead nurturing genereren 50% meer omzet tegen 33% lagere kosten. (Bron: Forrester Research)
  • Nurtured leads leveren 47% grotere aankopen op dan non-nurtured leads. (Bron: The Annuitas Group)
  • 46% van de marketeers die werken volgens een lead management proces geeft aan dat sales meer dan 75% van de gegenereerde leads opvolgt. (Bron: Forrester Research)
  • Relevante e-mails leveren 18 keer meer inkomsten op dan het verzenden van bulk e-mails. (Bron: Jupiter Research)
  • Gepersonaliseerde e-mails verbeteren de click-through rate met 14%, en de conversie met 10%. (Bron: Aberdeen Group)
  • Event gedreven marketing kan een besparing tot 80% van uw direct mail budget opleveren. (Bron: Gartner Research)
  • Lead nurturing e-mails leveren 4-10 keer hogere respons op dan een stand-alone bulk e-mail. (Bron: Silverpop / DemandGen Report)
  • Bij bedrijven die uitblinken in lead nurturing wordt door 9% meer salesmanagers hun target gehaald. (Bron: CSO Insights)
  • Nurtured leads leveren gemiddeld 20% meer verkoopkansen op ten opzichte van non-nurtured leads. (Bron: DemandGen Report)

 

Hebben we u ervan kunnen overtuigen dat uw organisatie kan profiteren van lead nurturing? Of heeft u nog vragen? Stel ze gerust.


Bart Stovers | Brand Engineer, Founder
+31 (0)13 528 73 07 | LinkedIn
Back To Top