skip to Main Content

Inbound marketing met marketing automation.

Marketing automation is een vitaal onderdeel in het proces van online, digitale en inbound marketing. Niet voor niets is de inzet van marketing automation oplossingen in de B2B markt de afgelopen jaren explosief gegroeid. Inbound marketing wordt door steeds meer bedrijven als een speerpunt benoemd. De effectiviteit van inbound marketing stijgt explosief met de inzet van marketing automation. Referro koppelt dit ook nog eens slim met meer traditionele outbound marketing wat een enorme boost geeft aan je leadgeneratie. In deze infographic laten we je zien waar marketing automation past in het proces van inbound marketing. Hoe en of je deze tool gaat inzetten is sterk afhankelijk van de fase van ontwikkeling waarin je marketing- en sales organisatie zich bevindt.

Aan welke knoppen moet je draaien?

We worden vaak gevraagd om...

  • Marketing automation te implementeren;
  • Eloqua of SharpSpring consultancy te doen;
  • Consultancy in het algemeen te doen;
  • Marketing automation te executeren;
  • Leadconversie te verhogen;
  • Een goede contactstrategie op te zetten;
  • Licenties (Eloqua en SharpSpring) te regelen;
  • Digitale en e-mail marketing naar een hoger plan te tillen.

Zo deden wij dit voor klanten...

Wat is marketing automation?

Marketing automation kan gedefinieerd worden als software dat geautomatiseerd een prospect tot lead probeert te converteren. Je rolt online verschillende campagnes uit en stuurt e-mails om enerzijds de betrokkenheid van een prospect te verhogen (lead nurturing) en anderzijds het profiel van de prospect te verrijken (lead profiling). Dat resulteert samen in een scoring, de lead scoring. Als de lead ‘heet’ genoeg is heeft dit proces zijn werk gedaan en is het aan sales om de deal te sluiten. Wij zorgen ervoor dat we een gepersonaliseerde dialoog aangaan met je doelgroep.

icon-marketing-automation

Wat is inbound marketing?

Traditionele marketing kan ook wel outbound marketing genoemd worden. Men stuurt over het algemeen een boodschap uit, dan wel in de vorm van een telefoontje, e-mail of direct mail. Potentiële klanten kunnen hier op reageren. Op die manier worden er leads gegenereerd. Het internet heeft echter flink geschud aan de wortels van outbound marketing. Het internet legde namelijk de macht in handen van de potentiële klant, de prospect. Door de wereld te verbinden en globaal aanbod beschikbaar te maken voor iedereen, kon de prospect zelf opties bekijken, vergelijken en een keuze maken. Niet langer hoefden zij eerst benaderd te worden om kennis te maken met een merk of product, maar zij kunnen dit nu zelf vinden via zoekmachines.

Inbound marketing is de overkoepelende term voor het faciliteren van zelf-service leads: leads die zichzelf bij je melden. Kort door de bocht: zij gaan initieel op zoek met een zoekmachine en komen via SEM op jouw website terecht. Op jouw website is het zaak hen verder te interesseren, onderleggen en overtuigen van en over jouw merk, product of dienst. In zoverre, dat ze hun e-mailadres achterlaten. Vervolgens kun je met intelligente flows de prospects verder onderleggen en overtuigen totdat ze het punt hebben bereikt dat sales hun werk kan gaan doen om een deal te sluiten met deze lead. Je moet je voorstellen wat je CPL of ROI gaat doen op het moment dat je dit proces goed hebt ingericht en je daarna enkel hoeft bij te schaven.

Dit ingewikkelde proces klinkt voor sommigen als muziek in de oren, maar wil je het nu echt helemaal helder hebben, bekijk dan de inbound marketing infographic. Door velen geroemd als de duidelijkheid die ze zochten: hoe alles kan samenvallen.

Inbound marketing infographic

Welk platform moet ik kiezen?

Als je eenmaal overtuigd bent van inbound marketing en marketing automation, is het zaak het juiste platform te kiezen. Dat proces is vergelijkbaar met het kopen van een auto: welke opties wil je, hoe uitgebreid moet het zijn, welk platform is nu echt het meest geschikt voor jouw bedrijf?

Een aantal marketing automation tools hebben de markt verdeeld. Toen marketing automation nog in de kinderschoenen stond, hebben wij ons destijds toegelegd op Eloqua (inmiddels Oracle Marketing Cloud) en die mogen zich hedendaags de Rolls Royce onder de MA tools noemen. Een ontzettend uitgebreid systeem, uitgebreide mogelijkheden en connecties met vrijwel alle CRM-systemen is mogelijk. Daarnaast is er ook een markt voor de wat kleinere bedrijven, die geen portemonnee hebben voor een Rolls Royce maar toch vooruit willen. Sharpspring is hier handig op ingesprongen en wij mogen ons officieel partner noemen. Wij kunnen je voor beide systemen volledig ontzorgen en ondersteunen. We hebben inmiddels al jarenlang ervaring met deze tools en hebben al vele omgevingen opgezet en ondersteund.

Toch is het werken met een marketing automation tool niet veel anders dan een automonteur die reparaties en onderhoud uitvoert. Zo hebben we ook klanten die werken met Clang, Pardot, Hubspot of Adobe Campaign: uiteindelijk komen alle systemen op hetzelfde neer en voelen we ons binnen no-time als vissen in het automationwater. Geen zorgen dus als je al een overeenkomst met een andere tool hebt: we kunnen je zeer zeker van dienst zijn!

Marketing automation: Sharpspring en Eloqua
Wat is inbound marketing en hoe past marketing automation daar in?
Back To Top
Zoeken