Een kwart eeuw Referro: De geschiedenis.

In 1991 zag Referro het levenslicht. Met diensten op het gebied van retentiemarketing in de B2B markt hielpen wij bedrijven met hun communicatie en het verbeteren van de dienstverlening richting bestaande klanten. Altijd met als doel het behoud van klanten en het verhogen van de share of wallet bij deze klanten. Denk daarbij aan diensten als het verzorgen van nieuwsbrieven, klantenacties, klantevents, tevredenheidsonderzoek, klantgerichtheid trainingen en het verbeteren van de customer experience. Daar begint onze geschiedenis.

Al snel ontstond de vraag bij tevreden klanten om ze ook te gaan helpen met het genereren van new business. Sterker nog, daar kwam meer en meer de nadruk op te liggen. Als gevolg daarvan breidde Referro uit met meer marketing communicatie diensten. En vooral het genereren van leads met behulp van databasemarketing, direct marketing en het opbouwen van een eigen telemarketing afdeling. We ontwikkelden onze geheel eigen manier van leadgeneratie en het bouwen van prospectdatabases. De combinatie van campagne creatie, direct mail, databasebouw, telemarketing en het creëren van inzicht in markten en business opportunities noemen we Tele Informatie Management. Kortweg TIM. Een voor die tijd vooruitstrevende geïntegreerde aanpak van B2B marketing.

Scroll down

De verdere ontwikkeling.

In het sterk veranderende vakgebied dat we B2B Marketing noemen is het zaak om bij de tijd te blijven. Noem het vooruitstrevend, noem het anticiperend of visionair, wij beschouwen het simpelweg als gezond ondernemerschap dat Referro tot nu toe geen enkel moment van haar bestaan leek op het Referro van enkele jaren daarvoor. Natuurlijk speelden we in op de groei van het internet en is online marketing uitgegroeid tot een sterke competentie. De digitale transformatie van ons vakgebied gaat heel snel. Zeker de laatste vijf jaar. Steeds meer tools helpen ons om keer op keer de next step te kunnen maken. In 2012 waren we één van de eersten die marketing automation konden aanbieden met Eloqua (inmiddels Oracle Marketing Cloud) waarmee we optimaal konden en kunnen inspelen op de veranderende buyer journey. Push wordt pull.

Tijdens de laatste vijf jaar hebben we onze holistische aanpak van B2B marketing verder doorontwikkeld. Naast Eloqua bieden we inmiddels meer oplossingen. Daarnaast hebben we alle competenties in huis die nodig zijn om uw moderne marketing machine te bouwen en te optimaliseren, ondersteund door digitale tools zoals de Oracle Marketing Cloud, SharpSpring, SugarCRM en Pentaho. Sommige van onze specialisten zijn naast marketeer in feite ook IT-ers geworden. Doen we dan niets meer met Telemarketing? Jazeker, wel! Maar altijd als onderdeel van een totale marktbewerking. Het zal u verbazen hoe effectief de telefoon in B2B kan zijn als er een goede integratie tussen online en offline marktbewerking is gerealiseerd.

Door te participeren in BBN International hebben we jaren geleden ook de internationale markt aangeboord en kunnen we leunen op bewezen werkmethoden die binnen BBN ontwikkeld worden. De herpositionering van Leaseplan in 26 landen was een van de eerste internationale opdrachten. Inmiddels helpen we met regelmaat buitenlandse bedrijven met bewerking van de Nederlandse markt of Nederlandse bedrijven met internationale ambities.

Referro - Geschiedenis

Ons bestaansrecht.

In de ruim 25 jaar van ons bestaan hebben we een brede ervaring opgedaan met uiteenlopende vraagstukken van opdrachtgevers die qua activiteiten en bedrijfsomvang al minstens even uiteenlopend waren. Telkens met de intentie om het beste rendement te halen uit het marketingbudget van onze klanten. Om dat laatste waar te maken dwingen we onszelf om onze klanten een stapje voor te blijven als het gaat om actuele marketing inzichten, trends, technieken en competenties.

Of we nu het verlengstuk van het marketingteam van de klant zijn, of zelfs de volledige marketingfunctie voor de klant invullen, we blijven ons ontwikkelen om het ieder jaar beter te doen. Daaruit ontlenen we ons bestaansrecht. En dat heeft geleid tot langdurige samenwerkingen met vele van onze klanten en daar zijn we trots op.

De toekomst.

Goed ondernemerschap vraagt om een vooruitziende blik. De founders van Referro
– Bart & Len Stovers – zijn daarom in 2012 gaan nadenken over de continuïteit van het bedrijf vanuit twee invalshoeken. De ene invalshoek betreft het inzicht dat in een sterk veranderend speelveld andere competenties aangetrokken en uitgebouwd moeten worden.
De andere invalshoek was de wens om geleidelijk aan een stap terug te gaan doen en het bedrijf over te dragen aan een nieuwe eigenaar.

Eind 2013 is Gerard van den Bogaart bij het team gekomen om de succesvolle transformatie van Referro voort te zetten en in 2015 heeft hij het bedrijf overgenomen. Als klant had Gerard al een goed beeld van zowel het niveau als ook de verdere potentie van Referro. Het klantperspectief dat hij op basis van jarenlange ervaring in zowel sales als marketing management functies inbrengt, draagt verder bij aan de ontwikkeling van Referro. Er is al enkele jaren sprake van een gecontroleerde groei van ons team en ons klantenbestand. We blijven doen waar we goed in zijn en werken er hard aan om onszelf ieder jaar te verbeteren, zodat we de stijgende lijn verder zullen doortrekken.

Contact.

Wil je contact met ons opnemen? We staan voor je klaar om je verder te helpen!

Zoeken