skip to Main Content

Buyer persona's & buyer's journey.

Wie zijn je kopers? Met welk decision making unit heb je te maken? Hoe ziet het influencer model er uit? Wat zijn de uitdagingen waar je buyer persona dagelijks mee te maken heeft? Welke behoefte heeft je buyer persona? En welke van jouw oplossingen sluit(en) hier naadloos op aan? De buyer’s journey van je prospects in kaart brengen is een essentieel onderdeel om de dialoog met je doelgroep te kunnen aangaan. Heb jij connectie met je markt? Heb jij in de gaten wie zich op je markt beweegt en hoe ze zich bewegen?

Wat is jouw rol in het koopproces?

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona is een modelpersoon in je doelgroep. Vaak heb je niet voldoende aan één buyer persona maar heb je te maken met verschillende buyer persona’s. Ieder mens is misschien uniek, maar ons gedrag valt wel te typeren. Een buyer persona stelt dus een modelkoper voor, waarbij de dagelijkse uitdagingen, behoeften, gevoelens en vragen in kaart worden gebracht, maar daarnaast onderzoeken we ook graag wat die persoon naast zijn of haar werk bezig houdt, om de content ook daar op te laten aansluiten. Dit is de eerste stap om je content marketing naar een hoger plan te tillen. Op internet zwerven een hoop persona templates rond, maar hoe vul je zo’n template in? Waar begin je en wanneer weet je of je ingevulde behoeftes ook daadwerkelijk waar zijn?

Wat is een buyer's journey?

Een buyer’s journey is een combinatie tussen de uitdagingen, behoeftes en vragen die je buyer persona heeft en de volgorde waarin deze uitdagingen, behoeftes en vragen in het koopproces opspelen en hoe je daar met content op gaat inspelen. Een buyer’s journey heeft verschillende fases: de ene theorie noemt er drie, de andere vier en de andere vijf. Uiteindelijk komen alle theorieën op hetzelfde neer: je voedt een uitdaging of probleem, je wekt behoeftes op en je biedt jouw oplossing aan.

Awareness

In deze fase speel je in op de uitdagingen die je persona kan hebben of waar hij of zij zich nog niet bewust van is.

Interest

In deze fase wek je de interesse van je persona door in te spelen op bepaalde behoeftes die je persona heeft naar aanleiding van de uitdagingen.

Desire

Door je producten en diensten als dé oplossing voor de uitdagingen en behoeftes te bieden, stuw je de interesse van je persona verder.

Action

Je komt op de shortlist te staan en nu is het zaak om duidelijk te maken waarom je persona voor jouw oplossing moet kiezen.

Hoe vul je een persona template in?

Op het internet wemelt het van de persona templates. Maar hoe vul je hem nu precies in? Waar dien je over na te denken? En hoe vertaal je de opgestelde persona’s vervolgens in een buyer’s journey en hoe vertaal je deze buyer’s journey vervolgens in een contentstrategie? Welke onderwerpen moet je aanstippen, waar staan ze in de journey? Begin bij het begin en vraag nu een workshop persona’s en buyer’s journey aan.

We worden vaak gevraagd om...

  • Buyer persona’s op te stellen;
  • Buyer’s journeys op te stellen;
  • Bijpassende content te creëren;
  • Marktonderzoek te doen;
  • Gepersonaliseerde campagnes uit te rollen;
  • Salesfunnels aan te vullen;
  • Inzicht in klanten en/of prospects te creëren;
  • Customer journeys in kaart te brengen en op te stellen;
  • Opgestelde persona’s en journeys in marketing automation te integreren.

Zo deden wij dit voor klanten...

Een gepersonaliseerde aanpak past perfect bij inbound marketing.
Back To Top