Marketing en privacy: mis deze ontwikkelingen niet

Privacy is een steeds belangrijk wordend onderwerp; ook in de digitale marketingwereld. Door de invoering van strengere wetgeving, zoals bijvoorbeeld de AVG/GDPR en DMA in Europa, worden marketeers gedwongen nieuwe manieren te vinden om de privacy van gebruikers te waarborgen. Ondanks dat willen we natuurlijk wel rapportages blijven draaien, waardevolle inzichten uit gegevens halen en mooie datagestuurde campagnes blijven maken. 'Consent Mode V2' en 'server-side tagging' zijn twee nieuwe ontwikkelingen die de privacy van de gebruikers respecteren en tegelijkertijd de kwaliteit van de gegevens garanderen.

Wat is Consent Mode V2 en waarom moet ik dit implementeren?

Misschien ben je al op de hoogte van het bestaan van Consent Mode V2. De afgelopen weken zijn er op LinkedIn talloze posts voorbijgekomen over dit onderwerp. Mocht je het desondanks gemist hebben; vanaf maart 2024 zijn er in de Europese Unie strengere regels van kracht op het gebied van adverteren en het opbouwen van doelgroepen. Dit heeft directe gevolgen voor het gebruik van o.a. Google Ads. Google‘s oplossing voor de aangescherpte regels is Consent Mode V2. Hiermee ben je in staat om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Gebruik jij Google Analytics, Google Ads of andere advertising en ben je nog niet helemaal op de hoogte van de nieuwe regels, lees dan zeker even verder.

Google Consent Mode is een tool van Google die adverteerders in staat stelt om te voldoen aan de vereisten van de vernieuwde privacyregelgeving in de Europese Unie. Hierin staat beschreven dat partijen toestemming aan de gebruiker dienen te vragen met betrekking tot het verzamelen van hun gegevens. 

Een van de belangrijkste kenmerken van Consent Mode V2 is de mogelijkheid om het niveau van tracking aan te passen aan de specifieke toestemming van de gebruiker. Dit betekent dat adverteerders alleen gegevens verzamelen en verwerken van gebruikers die expliciet toestemming hebben gegeven voor tracking. Het geeft gebruikers meer controle over hun gegevens en zorgt ervoor dat adverteerders alleen data gebruiken die rechtmatig zijn verkregen.

Daarnaast biedt Consent Mode V2 ondersteuning voor het beheer van de toestemming bij het gebruik van verschillende apparaten. Dit verbetert de overall gebruikerservaring en helpt marketeers om nauwkeurigere analyses uit te voeren en targetingstrategieën te verbeteren. Het grote voordeel is dat je met deze nieuwe methode ook geanonimiseerde data kunt sturen naar je meetsystemen. Zo behoud je dus meer data en kun je toch aan de gestelde richtlijnen voldoen.

Ook als je al een GDPR-proof cookiebanner op je website hebt, is het niet zo dat de juiste instellingen automatisch worden doorgevoerd. Check op korte termijn of alles goed is ingesteld, of laat het checken door iemand die er verstand van heeft. Google zal namelijk vanaf maart 2024 strenger gaan controleren en kan de conversietracking van jouw Google advertentietool stopzetten. Dit leidt tot dataverlies en minder nauwkeurigere resultaten.

Wat is server-side tagging en waarom moet ik hier iets mee?

Server-side tagging is een manier van tracken waarbij trackingtags niet geplaatst worden door de servers van de adverterende partij (Google Ads, Facebook), maar door een eigen server. Hierdoor is het een 1st party cookie in plaats van een 3rd party cookie.

Server-side tagging vermindert dus de kans op dataverlies als gevolg van adblockers of browserinstellingen die tracking voorkomen, omdat de tags worden uitgevoerd door een eigen beheerde server. Daardoor wordt de gebruikersdata op een betrouwbare manier verzameld en kunnen marketeers met die gegevens aan de slag.

Third-party cookies worden nu al steeds vaker geblokkeerd en in de toekomst waarschijnlijk nog meer, wat het lastig maakt om data te verzamelen. Server-side tagging is hiervoor de oplossing. Door een server te plaatsen tussen de webbrowser en GA4 (de volgende, verbeterde generatie van Google Analytics) heb je een tussenlaag van waaruit je zelf kan bepalen welke data je wil doorzetten. Deze ‘first-party’ data, die niet geblokkeerd kan worden, zorgt ervoor dat je waardevollere database opbouwt.

Begin nu

Door Google Consent Mode V2 en server-side tagging tijdig te implementeren, voldoe je aan de verscherpte wet- en regelgeving. Bovendien ben je goed voorbereid op een toekomst waarin first-party data steeds belangrijker wordt voor campagnes, inzichten en rapportages. Geef je gebruikers meer controle over hun gegevens en verzamel waardevolle inzichten zonder concessies te doen aan privacy of veiligheid. Een win-winsituatie voor alle partijen. Dus verdiep je in deze materie, implementeer tijdig Consent Mode V2, of laat dit doen, als je geen onnodig dataverlies wil.

Meer weten over privacy in digital marketing?

Monique kan je er alles over vertellen.

Maak een afspraak

+31 (0)85 07 06 936