skip to Main Content

We willen u iets vertellen!

Len Stovers

Dat is het; De essentie van marketing gevat in één kopregel. Vertellen dat u iets in de aanbieding heeft wat de markt niet mag missen. “2 kilo sinaasappels voor maar 3 euro, lekker sappig! Maak me los.” Jarenlang ging het zo en het mooie was, de doelgroep luisterde aandachtig. Eén-op-één en ongefilterd.
Dat is tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. Met de komst van talloze nieuwe media om een boodschap de wereld in te slingeren, is ook de regelgeving drastisch aangescherpt.

Als je prospects wilt mailen, ben je, als je niet goed uitkijkt, al snel aan het spammen. Je dient te zorgen voor een mailinglist met een verkregen opt-in en ook nog de email code te hanteren. Hierin staan de vereisten over de wijze van het verkrijgen van de opt-in, de verzending, de inhoud, het gebruik van bestanden en de afmeldprocedure, de zogenaamde opt-out, beschreven. Als je je niet aan de regels houdt, sta je in no-time op een blacklist en ben je voorlopig klaar met mails versturen. Of, erger nog, je hebt een gigantische boete aan je broek hangen.

Pfff. Best lastig dat emailen. Kunnen we onze prospects niet beter even bellen? Dat kan, maar in dat geval krijg je te maken met de Telecommunicatiewet. Je mag de consument (Natuurlijke Persoon) ongevraagd telefonisch benaderen, tenzij hij/zij in het bel-me-niet register is opgenomen of gebruikmaakt van zijn recht op verzet.

Weet je wat, we sturen wel wat met de post! Ook een optie, maar het is helaas ook niet eenvoudig om de brievenbus te laten klepperen. Je mag de consument (Natuurlijke Persoon) weliswaar ongevraagd per post benaderen, maar niet als deze in het Postregister is opgenomen of gebruik maakt van recht op verzet. En dan is er ook nog de NEE-NEE sticker.

Okay dan. We communiceren wel online. Of moeten we daar ook mee uitkijken? Ja, dus. Ook voor social media, mobile en streetmarketing gelden regelgeving en communicatie codes. En met betrekking tot internet zijn er tal van regels aangaande (re)targeting en het gebruik van cookies etcetera.

En alsof dat alles nog niet genoeg is, heb je gegevens zoals een naam, (mail)adres of telefoonnummer nodig om via de diverse kanalen te communiceren en dat zijn persoonsgevens. Bingo! Dan kun je eerst nog even verdiepen in de Wet Bescherming Persoonsgegevens in het kader van de privacy. Ik hoor je al denken, dat geldt niet voor onze communicatie want die is B2B. Helaas, de opt-in en emailcode geldt ook voor bedrijven (Rechtspersonen). En bedrijven zoals een Eenmanszaak, V.O.F, C.V., O.V, rederij of Maatschap zijn Natuurlijke Personen en vallen onder de regelgeving van de consumenten.

Het begint langzamerhand vervelend te worden. Onze handen zijn gebonden en de mond afgeplakt. En dat alles om de privacy te waarborgen. Een nobel streven, maar zijn we niet te ver doorgeslagen in onze drang om het individu te beschermen? De vrijheid van het individu staat zo aan de basis van de geketende marketeer. Wat we ermee bereiken? Als je marketeer bent… …uiteindelijk waarschijnlijk niemand meer!

Natuurlijk is de hierboven beschreven situatie opzettelijk wat aangedikt, maar feit blijft dat we ons binnen de B2B marketing steeds meer aan regels dienen te conformeren. Of we dat willen of niet. Als moderne marketeer moet je tegenwoordig ook een halve jurist zijn. Het is niet voor niets dat veel grote bedrijven een Compliancy Officer hebben aangesteld, maar dat is niet voor iedere organisatie noodzakelijk en/of rendabel.

Gelukkig zijn er mensen die er wel raad mee weten. Experts die de regels kennen en ook weten hoe die te respecteren, maar toch nog gewoon zaken kunnen doen met de doelgroep. Als u meer wilt weten over de effecten van wet- en regelgeving op uw communicatie neem dan contact op met één van onze experts. Zij kunnen u er alles over vertellen. Referro is aangesloten bij de DDMA en daarom altijd op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen.


Len Stovers | Compliance Engineer, Founder
+31 (0)13 528 73 07 | LinkedIn
Back To Top