skip to Main Content

Het Big Long Idea typisch voor B2B

Bart Stovers

Creativiteit in B2B, alleen grote lange ideeën reiken ver.

Ooit gehoord dat B2B ideeën big en long moeten zijn? Als je dat uitlegt als één boodschap werkt dat niet voor iedereen, okay. Maar één idee voor iedereen werkt wel. En dat is maar beter ook want als je twee ideeën hebt over wat je verkoopt dan bijt je jezelf in je staart. De term ‘big idea’ staat open voor verschillende interpretaties. Het antwoord ligt in de vraag: “Wat is een groot lang idee?”

Het big idee dat alle B2B problemen oplost is een multidimensionaal beest dat mindspace, mediaspace en timespace omspant. We noemen het “het Big Long Idea”. Big staat in verband met space en Long met tijd.

Mindspace ook wel mensen genoemd. Hoeveel mensen moet het idee aanspreken? Wie moet het merk gaan aanspreken? Niet alleen de DMU maar ook alle andere merkambassadeurs intern en extern. Als je dat inziet dan ga je begrijpen wat het big idee moet bereiken. Het big idee moet het merk meteen begrijpelijk en overzichtelijk maken. Meteen wordt duidelijk waar het merk staat t.o.v. de concurrentie.

Dan de mediaspace. Als je twintig jaar terug gaat en aan een B2B marketeer probeert uit te leggen wat de omvang en complexiteit van de huidige media mogelijkheden zijn dat sluiten ze je op in een psychiatrische instelling. En zo is het ook het is een gekkenhuis daarbuiten. Als je precies duidelijk hebt welke mensen welke mediaspace gebruiken dan moet jouw big idee daar moeiteloos kunnen communiceren.

De derde dimensie van het beest is timespace. Heb je door hoe lang het duurt voordat mensen in B2B markten een beslissing nemen? Niet verwonderlijk gezien de complexiteit van de meeste B2B websites. Dat herinnert ons meteen aan het doel van een big long idee: het verkorten van de tijd tot iemand een beslissing neemt.  De inkoper houdt van een big long idee, want als hij reist van awareness naar interesse, naar long list, short list, en de laatste overweging heeft een B2B merk content nodig. Het big long idee is als een gouden draad die de samenhang en eenduidigheid van de content bevordert.

Als er één idee voor het universum is dan moet er ook één zijn voor B2B. Simpel maar misschien een beetje tegennatuurlijk, zeker als je altijd hebt gehoord dat in B2B grote ideeën niet werken.


Bart Stovers | Brand Engineer, Founder
+31 (0)13 528 73 07 | LinkedIn
Back To Top