skip to Main Content

Het clichémonster: bedenk je eigen idee

Bart Stovers

Mijn vorige blog ging over het grote lange idee of, zoals de Engelsen zeggen, the big long idea. Het idee dat mindspace, mediaspace en tijd omspant in B2B. Deze keer wil ik ingaan op het gebruik van clichés in B2B marketing. Het is een monster dat helaas nog steeds alom vertegenwoordigd is.

In B2B worden complexe problemen vaak overgesimplificeerd en dat uit zich dan in clichématige creatie. Toch hebben we ons er allemaal wel eens aan bezondigd.

Een top 10: (Dat is overigens ook weer zo’n cliché.)

  1. De gloeilamp – weer een briljant idee. Uitzetten die lamp.
  2. De handdruk – voor partnership. Staat ferm op de 2de
  3. Het estafettestokje – samenwerken als een team. Laat maar vallen.
  4. Het kompas – wij wijzen u in de goede richting. Neem a.u.b. een andere creatief.
  5. Het tere plantje in de hand – wij zijn duurzaam. Gewoon vergeten water te geven.
  6. Het doolhof – laat u leiden door ons. U komt er nooit meer uit.
  7. De ijsberg – u ziet alleen het topje. Laat maar smelten.
  8. De snowboarder – we leveren extreme prestaties. Veel te riskant voor de B2B inkoper.
  9. De bergbeklimmer – samen naar de top. Val niet in slaap in de death zone.
  10. De lachende servicemedewerkster – hier gaat alles goed. Ja, ja dat zal wel.

Zijn er dan geen voorbeelden van echt creatieve B2B invalshoeken. Jazeker, dat zijn bijvoorbeeld de ideeën die de maatschappelijke relevantie van de businesspropositie aantonen. Denk daarbij aan een rioleringsbedrijf dat geen gele putzuigwagens toont, maar vertelt dat als het rioleringssysteem onder de grond niet goed werkt er boven de grond ook stront aan de knikker is. Chemie gekoppeld aan het voeden van de wereldbevolking. Tapijt aan cradle-to-cradle recycling. Zulke issues kun je natuurlijk niet altijd claimen, de domeinen zijn beperkt.

Maar ga in ieder geval voor verrassend, nieuw en anders. Smog samengeperst tot zwarte `briljantjes` in smogvrije sieraden. Dat is anders. Maar vergeet ook de humor niet, zeker niet in, het vaak net iets te serieuze, B2B. In de uitzendbranche: “Find the hottest tech-talent” of scoren voor een heibedrijf met de zin “Iedere paal gaat er in”. Je wint dan misschien de prijs voor de slechtste-slogan-ooit, maar opvallend is het wel. Probeer het eens en vermijd saai, vermoeiend, duf. Ga de strijd aan met het clichémonster. Maak B2B leuk, entertaining en slim.


Bart Stovers | Brand Engineer, Founder
+31 (0)13 528 73 07 | LinkedIn
Back To Top